Franceză de origine, elvețiană prin căsătorie, s-a născut la Lille.
Și-a început studiile muzicale la vârsta de cinci ani la Conservatorul din Lille, mai întâi cu teoria și solfegiul, apoi cu pianul și harpa, continuând la Conservatorul Național Superior de Muzică din Paris, unde obține Premiul I la harpă, în unanimitate.
Progresele rapide au purtat-o spre alte premii și distincții, precum Premiul I al celebrului Concurs Internațional de harpă din Israel în 1970 și după șase ani, Premiul Concursului Internațional de harpă din Paris, precum și un premiu special „Claude Debussy”.
După mai multe poziții deținute în orchestra Concertelor Colonne din Paris, apoi la Limoges și Amiens, devine harpista solo a Orchestrei Simfonice Norddeutscher Rundfunk din Hamburg și, în paralel, predă la Hochschule für Musik und Darstellende Kunst.
În 1977 se instalează în Suisse romande, unde predă, la Conservatorul din Lausanne, harpa, muzica de cameră, muzică contemporană, organizează seminarii de jazz, cultivând toate genurile muzicale. Susține totodată Masterclasses în lumea întreagă: Japonia, Australia, China, Coreea, Rusia, Israel, Marea Britanie, Statele Unite, Brazilia, Mexic etc.
Dar calitățile sale de muzician au purtat-o și pe alte meleaguri, ca solistă a unor mari orchestre europene: Filarmonica din Berlin, Orchestra Suisse Romande, Orchestra de cameră din Lausanne, sub bagheta unor mari dirijori, cum ar fi Sir Neville Marriner, Armin Jordan, Emmanuel Krivin, Gerd Albrecht, Horst Stein, Heinz Holliger, Jesus Lopez Cobos, dar și în recitaluri susținute la Paris, Tokyo, Hong Kong, Seoul, Moscova, Washington, Sydney, Tel-Aviv, Londra, Dublin, Frankfurt, Hamburg, Alger, Geneva, Madrid, Rio de Janeiro, Mexic…
Preocupată de muzica contemporană, Chantal Marhieu a cântat numeroase lucrări în primă audiție, la Paris, în Elveția, Italia și Germania. Dintre acestea menționăm doar Septetul „Chantal” de Franco Donatoni, integrala Jeux poétiques en six mouvements de Jean Françaix, dar și prime audiții ale unor lucrări de: Jean-Michel Damase, Bernard Andres, Julien-François Zbinden, Eric Gaudibert, Michel Zbar, Thomas Lauck, Ami Maayani, Michaël Jarrell…
În paralel a realizat o bogată discografie, de circa 20 CD-uri, dintre care se disting: „Bach à la harpe” și “Marcel Tournier – Œuvres pour Harpe”, precum și „Mallorca”, apărut în 2015 și „Damase on the harp”, în 2017.
Pasiunea sa pentru harpă a adus-o în poziția de președinte a celui de-al optulea Congres Mondial de Harpă din Geneva, iar în primăvara lui 2018 a fost aleasă Președinte a Asociației Internaționale a Harpiștilor, secțiunea franceză.
Astăzi, Chantal Mathieu urmează o carieră internațională de interpret și profesor, fără să uite de munca de cercetare a artei lui Euterpe. O recentă Diplomă a Asociației Europene de Medicină a Artelor i-a fost acordată pentru …totul pentru muzică, dar nu numai…
Philippe Barraud